Friday, February 28, 2014

پسِ پشتِ افزایش "خودکشی"

 کارشناسان در گفتگو با فرارو بررسی کردند
در رژیم از صدر تا ذیل آلوده به فساد در گیرجنگ قدرت وثروت  دیگر جای سئوال نیست که چرا آمار خودکشی ها در حال افزایش  است . به ویژه اینکه 35 سال است با سیاست سنگ بستن و سگ رها کردن  فضای خفقانی تحمیل شده ادامه یافته است . بدتر اینکه برای توجیه رهبر و سایرمسئولان  شیوه ی اطلاع رسانی  معلول گرایی با چاشنی سانسور شدید و ترسیم خطوط قرمز همراه با سرکوب رایج شده است . برای اینکه  حکومت استبدادی  و دمکراتیک نیست. بنابراین اصل ریشه یابی وبررسی وتحقیق  رابطه ی علت ومعلول پدیده ها دور زده می شود . برای همین با کنترل  و اعمال شدید اظلاع رسانی  و  تحمیل خطوط قرمز هرگز گفته نمی شود  ریشه ی فقر واعتیاد وسرقت و خلاف وقتل وتن فروشی و بالاخره خودکشی در جامعه چیست تا بتوان با عوامفریبی و تبلیغات دروغ بساط دار زدن های ملأعام  ودرون زندان ها برپا باشد تا با  این چنین با ایجاد رعب و وحشت بقای ننگین  حکومت  ادامه یابد. در صورتیکه  لومبرزو یک جرم شناس ایتالیایی در دهه 70 میلادی گفته بود تصور نکنید ادیسون وانیشتن و... نابغه بودند ، بلکه آنانکه در مافیای  مواد مخدر سیسیل و طرح های آدم ربایی و.... فعالیت دارند نابغه اند ولی  چون شرایط خانوادگی وفرهنگی وتعلیم وتربیت و آموزشی   در مورد نابغه ها  صحیح  بود  موجب بروز وخلاقیت استعدادها در جهت مثبت  و روش غلط آن سبب مسیر  منفی شده است . از سوی دیگر هیچ نوزادی بطور ژنتیک قاتل و دزد ومعتاد وتن فروش و خلافکار متولد نمی شود ، بلکه این محیط خانوادگی و فرهنگی و آموزشی واقتصادی  خانواده وسیستم حکومتی است که موجب تأثیرات اکتسابی حاشیه ای برروی  رشد وشکل گیری شخصیت  کودک و نوجوان وجوان وخلاصه فرد در جامعه  می شود . اما بدلیل رشد آمار خود کشی ها که یک جامعه شناس در داخل کشور  بدون اشاره به ریشه بدلیل ترسیم وتحمیل خطوط قرمز که عبور از آن جایز نیست گفته است : جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. برای همین جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند. آنگونه که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 9 ماهه امسال  3125 تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند. بررسی دو آمار در 9 ماهه سال 91 و 92 از افزایش 14 درصدی آمار خودکشی در کشور حکایت دارد.
 عجیب وفاجعه  اینکه گفته شده   از کل مرگ های مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی 18 تا 24 سال ثبت شده است که 28.2 درصد از کل موارد خودکشی این سال را در برمی‌گیرد. همچنین بدون اشاره به دلیل رشد مصرف الکل درحکومت دینی که مصرف آن غیر قانونی وممنوع است و مصرف مواد مخدر که سابقه ی 35 ساله مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و اعتیاد دارد  گفته شده خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد.
 از سوی دیگر دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  می گوید  خودکشی پدیده بسیار پیچیده روانی، اجتماعی و زیست شناختی است و یک علت واحد ندارد.این معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد   از طرف دیگر می گوید دو عامل موجب  رشد خودکشی  است . عامل اول تشدید مسئله مواد مخدر است، چراکه خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد. لذا در هر جامعه ای که مصرف مواد مخدر بالا برود احتمال خودکشی افزایش پیدا می کند. عامل دوم استرس های اخیر می باشد که منظور استرس های سه ماه گذشته است که معمولا استرس شغلی، مالی و اقتصادی افراد را در کوتاه مدت مستعد خودکشی می کند.وقتی  این استاددانشگاه در ادامه ی اشاره به معلول ها ونه علت ها یش نا پرهیزی کرده و گفته  در دوران فقر و رکود اقتصادی میزان خودکشی بالا می رود لزوما به این دلیل نیست که افراد به دلیل فقر خود را می کشند؛ بلکه به این دلیل است که بودجه های سیستم های مددکاری و روانپزشکی کاهش پیدا می کند و باعث می شود افراد رها شوند و به سمت خودکشی بروند.به عبارت دیگر وقتی همبستگی اجتماعی فرد ضعیف شود و احساس پوچی کند احتمال خودکشی وی بالا می رود. به وضوح قابل فهم است که چون مجاز نیست از خطوط قرمز عبور کند . نمی تواند بگوید  نقش جنگ خانمانسوز 8 ساله ی موهبت الهی با هزینه ی 1000 میلیارددلاری  وتخریب زیر ساخت های کشور وموج بیخانمانی و آوارگی، سیاست ادامه دار سرکوب و سانسور  ، سیاست  آقازاده وگدا پروری،   عدم آزادی بیان وپوشش  همراه با تبعیض و بی عدالتی ، مهمتر  پیگیری اهداف نظامی هسته ای ، صدور تروریسم وبحران وارتجاع به برون مرز،  اختصاص هزینه های سنگین به ارگان های اطلاعاتی- امنیتی – نظامی – پاسداری- بسیجی  همراه با برپایی همایش – رزمایش   مانور وآزمایش های موشکی که  موجب  بحران اقتصادی موجب  و شکاف  عمیق طبقاتی شده و تبدیل به  پارامترهای   رشد لجام گسیخته ی تورم وگرانی و فقر وبیکاری و اعتیاد وتن فروشی وکودکان کار خیابانی  فرار مغزها وسرمایه ها  و درنهایت رشد آمار خودکشی ها در کشور شده است.
 بهمین دلیل است که در چنین جامعه ی ساخته وپرداخته شده ی35 ساله این استاد دانشگاه  باید اعتراف کند انسان همچون یک بادکنک است که به وسیله نخ هایی حفظ می شود و رها نمی شود. این نخ ها به مثابه همسر، پدر، مادر، برادر، دوست و ... هستند که اگر این ارتباط قطع شود و فرد احساس پوچی کند همچون بادکنک رها می شود (خودکشی می کند.) در ادامه   نقل کرده بعد از دورکیم جامعه شناسان و روان شناسان دیگری بر روی خودکشی کار کردند و عنوان کردند عوامل سیاسی، اقتصادی، دینی و پیوستگی اجتماعی در بروز خودکشی موثر است. بهرحال عامل اصلی این شرایط تحمیلی رژیم فاشیستی ولایت فقیه و مسئولان شان هستند . البته نقش حامیان شان هم نادیده گرفتنی نیست چون سهیم اند .همانگونه شبکه های مجازی اجتماعی که مانع از اطلاع رسانی می شوند  ونوعی همسویی با سانسور وخطوط قرمز اطلاع رسانی داخل کشور  می کنند سهم دارند و هیچگونه بهانه وعذر توجیهی ندازند.10 اسفند -92
 فرارو- یک جامعه شناس گفت: «جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 9 ماهه امسال  3125 تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند. بررسی دو آمار در 9 ماهه سال 91 و 92 از افزایش 14 درصدی آمار خودکشی در کشور حکایت دارد.در سال گذشته، از کل مرگهای مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی 18 تا 24 سال ثبت شده است که 28.2 درصد از کل موارد خودکشی این سال را در برمی‌گیرد.
خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد
دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با فراروگفت: «خودکشی پدیده بسیار پیچیده روانی، اجتماعی و زیست شناختی است و یک علت واحد ندارد.»وی ادامه داد: «اگرچه نزدیک 100 سال است که به صورت حساب شده بر روی خودکشی پژوهش شده است اما پارامترهای آن فقط به صورت عامل خطر شناخته شده است. عامل خطر یعنی چیزی که اگر باشد احتمال خودکشی بالا می رود و اگر نباشد احتمال خودکشی پایین می آید؛ با این حال به تنهایی تعیین کننده قضیه نیست.»این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به طور مثال وجود بیماری روانی، افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر، تنها زندگی کردن، بیماری جسمی و ارگانیک ضریب احتمال خودکشی در افراد را بالا می برد.»وی افزود: «لذا خودکشی یک بیماری بسیار متنوعی است و محدوده آن هم خیلی وسیع است و از افرادی که احساس پوچی و ناامیدی دارند تا فردی که ناگهان دچار بیماری غدد می شود در معرض خودکشی قرار دارند.»مکری در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش خودکشی نسبت به سال قبل چیست؟، گفت: «اگرچه قطعی نمی توان ابراز کرد اما به احتمال زیاد دو عامل می تواند در این باره نقش داشته باشد.»معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: «عامل اول تشدید مسئله مواد مخدر است، چراکه خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد. لذا در هر جامعه ای که مصرف مواد مخدر بالا برود احتمال خودکشی افزایش پیدا می کند.»وی افزود: «عامل دوم استرس های اخیر می باشد که منظور استرس های سه ماه گذشته است که معمولا استرس شغلی، مالی و اقتصادی افراد را در کوتاه مدت مستعد خودکشی می کند.»مکری در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مانع خودکشی شد؟، گفت: «خودکشی پدیده ای گذرا و موقتی است؛ لذا اینکه گفته شود فردی که قصد دارد خود را بکشد بالاخره خود را خواهد کشت اشتباه است.»وی ادامه داد: «بنابراین در آن شرایط بحران اگر فرد از سیستم درمانی و حمایتی برخوردار شود آن بحران را به خیر می گذارند.»وی افزود: «به همین دلیل گفته می شود وقتی در دوران فقر و رکود اقتصادی میزان خودکشی بالا می رود لزوما به این دلیل نیست که افراد به دلیل فقر خود را می کشند؛ بلکه به این دلیل است که بودجه های سیستم های مددکاری و روانپزشکی کاهش پیدا می کند و باعث می شود افراد رها شوند و به سمت خودکشی بروند.»این روانپزشک تصریح کرد: «بنابراین مداخلات اورژانسی در این گونه مواقع خیلی مهم است و اینکه در شرایط اضطراری بتوان سیستم حمایتی کوتاه مدتی عرضه کرد.»
جامعه دچار آنومی است

اما دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «افزایش میزان خودکشی در جامعه قابل پیش بینی بود چراکه جامعه دچار فرو ریختگی فرهنگی و آنومی شده است؛ یعنی ارزش ها و هنجارهای فرهنگی جامعه خُرد شده است.»این جامعه شناس اظهار کرد: «به لحاظ جامعه شناسی و طبق آنچه دورکیم در سال 1894 بررسی کرد سه عامل در بروز خودکشی مهم است. طبق بررسی دورکیم همبستگی خودخواهانه، همبستگی دیگر خواهانه و آنومی باعث افزایش خودکشی در جامعه می شود.»وی ادامه داد: «به عبارت دیگر وقتی همبستگی اجتماعی فرد ضعیف شود و احساس پوچی کند احتمال خودکشی وی بالا می رود.»این استاد دانشگاه گفت: «انسان همچون یک بادکنک است که به وسیله نخ هایی حفظ می شود و رها نمی شود. این نخ ها به مثابه همسر، پدر، مادر، برادر، دوست و ... هستند که اگر این ارتباط شناسان و روان شناسان دیگری بر روی خودکشی کار کردند و عنوان کردند عوامل سیاسی، اقتصادی، دینی و پیوستگی اجتماعی در بروز خودکشی موثر است.»وی افزود: «به طور مثال جنگ میزان خودکشی را کاهش می دهد؛ چون در زمان جنگ همبستگی اجتماعی بالا می رود. یا زمانی که اقتصاد نابسامان باشد همچون دوران رکود اقتصادی در آمریکا (1929 – 1933) میزان خودکشی بالا می رود.»قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا میزان خودکشی در رده سنی 18 تا 24 سال بیشتر است؟، گفت: «این موضوع به دلیل ایجاد آنومی در جامعه است. از سوی دیگر در حال حاضر در جامعه ایران افراد در این سن هنوز ازدواج نکردند و لذا نخ ارتباطی برای پیوستگی ندارند؛ به همین دلیل افراد متاهل کمتر از افراد مجرد به سمت خودکشی می روند.»وی ادامه داد: «علاوه بر این جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند.»قطع شود و فرد احساس پوچی کند همچون بادکنک رها می شود (خودکشی می کند.)»وی ادامه داد: «بعد از دورکیم جامعه 

No comments:

Post a Comment