Thursday, February 6, 2014

آزادی بسبک انگلیسی در شعار و روسی در عمل

بحث دفاع  از  آزادی بسبک انگلیسی در شعار و  روسی در عمل  .  18 بهمن - 92
گفته میشه یه روزی بین یه روسی و یه انگلیسی  پیرامون  آزادی بد جوری بحث وجدل شون  بالا می گیره  ، طوریکه طرفین برای اینکه آزادی  موجود در کشورشون را به رخ هم دیگه  بکشن  شروع به  تبلیغ  کردن که آزادی  در کشورش بهتر از آزادی  در کشوررقیبه . بالاخره روسه از انگلیسیه می خواد تا بگه آزادی در انگلیس چطوریه که ایقدر تعریفشو میکنه؟ انگلیسیه میگه آزادی توی کشور من طوریست که من هر زمان اراده کنم صندلی ام برمی دارم و آن را با خودم به هایدپارک لندن می برم ، سپس میرم برروی آن می ایستم و انگشت دستم را بسوی کاخ ملکه انگلیس نشانه می گیرم و هرچه بخوام بهش  میگم و کسی هم با ن کاری نداره . اما روسه میگه اینکه چیزی نیست .چون آزادی توی کشور من خیلی بیشتر ازآزادی انگلیسه . انگلیسیه که هم متعجب ، هم شاکی شده بود، می پرسه خوب بگو این آزادی که اینقدر ازش تعریف و دفاع می کنی توی روسیه وجود داره چگونه اس؟ روسه میگه من هر موقع گله ام داغ میشه وشنگولم صندلی را بر می دارم و با خودم  می برم  وسط پارک نزدیک کاخ کرملین . سپس می رم روی آن  می ایستم واز آنجا انگشت دستمو بسوی کاخ ملکه ی انگلیس نشونه می گیرم و هر چه دوست داشته باشم بلند بلند فریاد می زنم وکسی هم برایم مزاحمت ایجاد نمی کنه  .
فراموش نشه که خامنه ای رهبر ولی فقیه هم میگه ایران امن و آزادترین کشور جهانه . محمد جواد لاری جانی میگه ایران دمکراتیک ترین کشور منطقه اس . ولی در عمل چی ثابت شده؟
بهرحال  پس از پیش گفتارباید گفت  در بالاترین  هم آزادی  به نظر می رسه  تر کیبی از الگوی انگلیسی و روسی هستش . برای اینکه شعار آزادی مدل انگلیسی  داده میشه ولی با الگوی روسی عمل میشه . چون عنوان "سایت " بالاترینه و باید یه جورایی ثابت بشه که بالاترین یست چون  صفت عالیست ؟ برای اینکه "بالا "صفت مطلق و "بالاتر "صفت تفضلی و  "بالاترین " صفت عالیست و مخصوص بالا نشیان یا از ما بهترتونه . البته مقابلش پایین وپایین تر و پایین ترین وجود داره . بهر صورت با توجه به این صفت عالی  بالاترین همچون میوه  تقسیم بندی عالی و خوب  و متوسط وبد وجود داره . عجیب اینکه همون شیوه ی حکومتی که مارو کشوند برون مرز و توی شبکه ی مجازی فیس بوک و سایت بالاترین تا فعال بشیم  و گفتمان داشته باشیم عدم دمکراسی و آزاد ی و  وجود تبعیض همراه با سرکوب وساسور وممیز گری  در کشور مون بوده است  وقرار نبود در فضای شبکه ی مجازی تکرار بشه. شوربختانه  مدتیه که ممیزگری یا گزینه ای برخورد کردن در سایت خوب وپر  بازدید کننده  بالاترین  رایج شده  . چون برخی از لینک های کاربران از جمله  چند لینک  من پس از کسب حد نصاب آرای لازم  داغ شدن  ولی به صحفه ی داغ  و بخش های داغ  وابسته  به لینک منتقل نشدن . امید آن می رود که اشکال اشتباه سهوی ناشی  از شیوه ی نادرست  اتوماتیکی  ونه گزینه ای بالاترین  بوده باشه و به زودی این مشکل برطرف خواهد شد. چون بمرور که کاربران در این سایت حضور دارن ایجاد رابطه میان برخی از کاربران به وجود میاد که از لینک های همدیگه با رأی و کامنت حمایت می کنن که مثبت و نه منفیه . در غیر اینصورت ادامه ی سیاست گزینه ای نه کاربر که بالاترین آسیب می بینه . چون محروم کردن لینک های داغ شده  از ورود به صحفه داغ یعنی محروم کردن  هزاران آمار کلیک بازدید کنندگان سایت که  در مجموع موجب کاهش آمار بازدیدکنندگان بالاترین میشه که نمی تونه اقدام مثبتی برایش باشه ، مهمتر اینکه اثر منفی در اذهان کاربران بالاترین به جای می زاره  که برای چه لینک های داغ شان فیلتر میشه یا به صحفه داغ برده نمیشه؟ در نهایت سبب بدبینی و انفعال  و ریزش آمار کاربران بالاترین خواهد شد که بدون شک  مسئولین بالاترین خواهانش نیستن .
بهرحال  این نوشتار نه از موضع انتقاد که  نظری  خیرخواهانه ی کنایه  آمیز داده شده  بهمین  دلیل با طنز شروع شده و در بخش سرگرمی گذاشته میشه تا سو تفاهم پیش نیاد.

No comments:

Post a Comment